Volgens de tentoonstelling The museum of Everything in de Rotterdamse kunsthal zijn begrippen als ‘art brut’ of ‘outsider art’ taboe geworden:
‘The Museum of Everything hanteert geen van deze etiketten. Het geeft er de voorkeur aan deze individuele, niet academische kunstenaars te beschrijven als onontdekte, onbedoelde, ongetrainde, en niet geclassificeerde kunstenaars van de moderne tijd. Want het Museum of Everything is veel meer dan een rondreizende tentoonstelling. Het vormt de neerslag van een filosofisch pleidooi voor culturele gelijkheid. De Engelse oprichter van The Museum of Everything James Brett: “Het is onze taak om deze kunstenaars binnen de context van de kunst te plaatsen en ze niet buiten te sluiten als outsiders. Wij strijden voor het universele recht op vrije beeldende expressie… niet voor een kleine groep van uitverkorenen, maar voor iedereen!”’
Helaas is dit soort politiek correcte redeneringen schering en inslag tegenwoordig. Ze doen geen recht aan de geschiedenis, sterker nog: herschrijven die conform de opvattingen van nu – eigenlijk omdat de geschiedenis zelf politiek incorrect is (en dat dan ook nog volgens een bepaalde bevolkingsgroep). Ik word daar verdrietig van. Het begint namelijk steeds lastiger te worden om te onderscheiden waar de werkelijkheid zich schuilhoudt, zeker als marketeers en dit soort moralisten hun manipulatieve middelen met een grote mond gaan inzetten. Er valt niet tegenop te herinneren, verwijzen of redeneren.
Misschien moet we ons allemaal niet druk maken om de etiketten – ik dus ook niet. Het zou wel veel interessanter zijn geweest om de ‘filosofie’ niet hiervoor aan te wenden, maar voor het ontwikkelen van gedachten over de relatie tussen art brut en anti-hiërarchisch denken, over rhizomen en platforms. En wat doe je met kunst, wat doe je met een museum als het ‘van alles’ is? Kan iedereen kunst maken… of dat dan weer niet? Dat zijn natuurlijk weer teveel vragen voor een publiekstentoonstelling, een kunsthal, een museum voor iedereen.
Disclaimer
Het lijkt me beter als iedereen gewoon gaat kijken naar The museum of Everything, want het is ondanks het stinkende sausje wel een duizelingwekkende, indrukwekkende tentoonstelling. Overigens ook met een disclaimer, wat mij betreft: als u zelf aanleg hebt voor psychoses, complotdenken of een holistisch wereldbeeld, dan is het misschien raadzamer om thuis te blijven, in uw met kurk betimmerde kamertje.