Gisteravond was de derde avond van de filmreeks Science & Fiction: Je eigen verantwoordelijkheid, met de verrassend goeie film The Wrestler (2008). In zijn inleiding op de film vertelde Maarten van Bottenburg, hoogleraar sportontwikkeling en lid van de antidopingcommissie, over zijn eerste kennismaking met kooigevechten, begin jaren ’90. Hij had zich verbaasd over het geweld dat daarin toegestaan was – al zou in de jaren daarna de ontwikkeling van gewelddadige vechtsporten alleen maar toenemen. Zijn verbazing was fundamenteel: blijkbaar waren er binnen de ring handelingen toegestaan die daarbuiten als absoluut verwerpelijk golden. Als het maar gehoorzaamde aan de afgesproken spelregels en binnen de arena plaatsvond. Welbeschouwd is dit de absurde context van alle sporten.
Het ‘professional wrestling’ zoals dat in The Wrestler treffend werd afgebeeld, is natuurlijk veel meer entertainment dan sport, maar de deelnemers moeten fit en getraind zijn als sporters, en de show is een fysieke inspanning die er niet om liegt.
De film was een prachtige metafoor. In het begin van de film citeert stripper Cassidy de Bijbel en daarna associeerde ik hoofdfiguur Randy heel even met Jezus, die volgens dat zelfde boek tenslotte de zonden van de mensen op zich nam (en niet toevallig, getooid met doornenkroon op Randy’s rug getatoeëerd stond). Wat topsporters doen, dat kunnen wij niet en ze doen het voor ons. Van Bottenburg wees erop dat zolang dat goed gaat, en de sporters aan onze verwachtingen over hun prestaties voldoen, zij hun grenzen steeds verder verleggen, zij ons vermaken, onze helden zijn. Maar als hun prestaties afnemen, of als ze zich niet aan de afgesproken regels houden, laten we ze vallen, en in een enkel geval bespotten we ze, en zetten ze met pek en veren buiten de stad. Sporters zijn onze zondebokken – maar waarom zouden we hen straffen voor iets dat wij van hem of haar verlangen?
The Wrestler illustreert deze paradox bijzonder pijnlijk, in alle opzichten. Aan het einde van de film spreekt worstelaar Randy zijn publiek toe en zegt dat hij alleen stopt als zijn fans dat willen – waarmee hij zichzelf overlevert aan zijn publiek (en zich misschien wel gaat doodvechten). De keerzijde van sociale druk is dat er een individu is dat zich daar wat aan gelegen laat liggen. Wie draagt er dan eigenlijk de verantwoordelijkheid?
Het verhaal van de film laat zich goed vertalen naar andere terreinen en een bezoeker in de zaal merkte tijdens het nagesprek dan ook terecht op dat ze een opvallende parallel zag in de verwachtingen en prestaties van de economie en de financiële sector. (Top)sport is een mijnenveld bezaaid met explosieve dilemma’s en The Wrestler raakte de kern van de filmreeks: we hebben allemaal een verantwoordelijkheid.