‘Okay, de Belgen…’ zuchtte een oudere man vermoeid toen hij zondag met zijn vrouw Kunsthal Kade in Amersfoort binnenliep. Het was alsof hij zichzelf oppepte voor een volgende ronde sollicitatiegesprekken met de zoveelste groep jonge, enthousiaste kandidaten. Wij kwamen net naar buiten, ook moe. Moe van de avond ervoor, de korte nacht daarna en ons bezoek aan de tentoonstelling van kunstenaars uit België, zoals bijeen gebracht door Tom Barman onder de titel De vierkantigste rechthoek. De expositie was een eclectisch geheel van Belgische kunst uit de afgelopen honderd jaar, ingericht naar aanleiding van de herdenking van de eerste wereldoorlog. Spilliaert, Tuymans, De Cordier, Braeckman, Bijl, Borremans, Delvoye, Broodthaers en nog zo’n dertig anderen – grote namen, alleen samen omdat ze Belgen zijn.
Veel meer dan dezelfde verzuchting konden wij er ook niet van slaken: ‘Okay, de Belgen…’
Humor en surrealisme. Misschien weten zij alles.